fbpx

10 tips voor een digital detox

Posted on
tips digital detox

Grijp je steeds vaker naar je telefoon of tablet zonder dat je weet waarom? Heb je het idee dat je gedachteloos winkelmandjes aan het vullen bent zonder plannen om daadwerkelijk wat te gaan kopen? Of zit je weer eens vast in de filmpjes vortex van Facebook? Dan is het tijd voor een digitale detox.

Waarom?

Misschien denk je nu wel, waarom zou ik dat in Godsnaam doen? Ik kan niet zonder dat ding. (Dat is eigenlijk al reden genoeg, je kan prima even zonder). Een digital detox is onder andere goed voor de productiviteit, het gaat rusteloosheid tegen, je krijgt weer controle over je eigen tijd en je staat weer in dienst van jouw leven, niet die van je telefoon.

In een wereld waar tegenwoordig alles online gebeurt en waar je zonder telefoon eigenlijk niks meer kan, is een digital detox knap lastig. Het is dan ook niet nodig om cold turkey niet meer je telefoon te gebruiken, maar minderen is nooit verkeerd.

10 tips om te minderen

✶ Probeer, als het lukt en kan, je telefoon of tablet niet meer na een bepaald tijdstip te gebruiken. Dan slaap je ook lekkerder.

✶ Laad je telefoon niet op naast je bed. Kan je ‘m ook niet pakken en krijgen je ogen en brein meer rust voor het slapen gaan.

✶ Bedenkt je waarom je weer je telefoon in je hand hebt. Is het functioneel of verveling? Ga bij verveling wat anders doen, een rondje lopen bijvoorbeeld. .

✶ Is het nodig om je telefoon naast je te hebben op tafel? Je bent in gesprek met een ander en je telefoon is niet een verlengstuk van jou.

✶ Bewustwording: Je kan tegenwoordig met iOS 12 zien hoeveel je precies op je telefoon zit. Dat is waarschijnlijk meer dan je denkt. Shocking, maar misschien wel nét dat stukje bewustwording die je nodig hebt om te minderen.

✶ In diezelfde iOS versie, kan je ook na een bepaald tijdstip ’s avonds apps blokkeren. Maak vooral gebruik van deze functie.

✶ Maak een lijstje voor jezelf met dingen die je graag zou willen doen maar waar je voor je gevoel niet aan toekomt. Waarschijnlijk kan je een hoop van dat lijstje afvinken als je je tablet of telefoon met rust laat.

✶ Als je het zat bent om gedachteloos Facebook en Instagram te openen en je weet niet eens meer waarom je dat doet, dan is het misschien een idee om je social media tijd te gaan plannen.

✶ Bedenk je dat de wereld ook nog wel doordraait als jij even niet op je telefoon zit. Geniet van het moment en besef dat niet alles hoeft vastgelegd te worden met je telefoon.

✶ Zodra je merkt dat je vastgezogen wordt in de online wereld, probeer dan de boel af te sluiten en een stukje te gaan wandelen of fietsen (het liefst zonder telefoon). Frisse lucht is goed voor je en wandelen helpt je om je hoofd leeg te maken.

Nogmaals, je hoeft echt niet je telefoon of tablet de deur uit te doen. Dat kan ook bijna niet meer tegenwoordig, maar een tikje minder kan ongetwijfeld!

Wat doe jij om er voor te zorgen dat je minder op je telefoon zit?

  • Share

1 Comments

  1. Sophia says:

    Ik zet mijn telefoon in de ‘niet storen’ modus als ik met iemand afspreek. Daarnaast gaat mijn telefoon tussen 22:00u en 07:00u ook standaard in de Niet storen modus. Heel handig. Je krijgt dan geen pop-ups, berichten of telefoontjes binnen. Al kan je wel instellen dat je favorieten je nog wel kunnen bereiken of mensen die je 2-3x bellen binnen een paar minuten (bijvoorbeeld in geval van nood).

Leave a comment

Your email address will not be published.